Ganges - Reisverslag uit Benares, India van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu Ganges - Reisverslag uit Benares, India van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu

Ganges

Door: Harm & Hillegard

Blijf op de hoogte en volg Hillegard & Harm

25 September 2013 | India, Benares

Woensdag, Varanasi

Varanasi is bekend vanwege de Ganges die hier langs stroomt waarover later meer.

Om hier te komen moesten we gisteren in Agra de nachttrein nemen. Vishu, de gids, had alles weer eens prima geregeld. Om 20.00 uur stonden er in plaats van de verwachte tuktuks een touringcar klaar, dus airconditioned op weg naar het station. Daar was het zoals verwacht kan worden hectisch. Vichu regelde een bagage drager (met karretje) zoals het hoort en wij op weg naar het bewuste perron. Veel reizigers, Indiërs, invaliden...
Bij het perron zagen we treinen komen en vertrekken. Het bekende beeld van tralies voor de ramen, mensen die aan de trein hangen, fluitende treinen. Vele vele ratten die langs onder de rails door draafden, zijn deze hier dan ook heilig?

Onze trein liep binnen om 20.30 uur. De bagage dragers kregen opdracht onze bagage naar de bewuste slaapplek te brengen.
Nou heb ik in mijn lange leven al veel slaaptreinen meegemaakt, dit was echt de Indiase variant. Vuil. Moesten we weer onze Europese normen loslaten. Deze trein had al heel lang geen sop doekje meer gezien.
Maar alla(h), we vertrokken om stipt 21.00 uur. Hillegard en ik hadden de luxe twee bedjes boven elkaar te hebben. Mijn voeten staken er wat overheen, maar dat is beter dan wanneer je geen ruimte hebt. De andere twee bedden waren nog leeg.
Alcohol en roken was strikt verboden in de trein, maar Vichu wist met wat smeergeld te regelen dat we toch bij de deuren konden roken. De rum zat verstopt in mijn Cola.
Alhoewel er wel een laken, kussen en paardendeken aanwezig was hebben wij ons met slaapzak ( en ik met slaapmatje) etc heerlijk genesteld.
Er was wel airco, dat wel weer.
De nacht was met wat onderbrekingen ( er kwam nog een Indiase reiziger bij) prima te doen. Blijkbaar zaten we ver van de locomotief, die regelmatig toeeeet toeeeet deed.
Soms even stilstaan en dan in volle vaart weer verder.
Vanmorgen waren we te vroeg op, we zouden om acht aankomen, maar het werd 9.30 uur.
Hillegard heeft het gepresteerd helemaal geen gebruik van het toilet te maken (een hele prestatie, mijn prostaat laat dat niet toe), en dat is misschien ook wel wijs. Ik was blij met de dettol doekjes die ik nog heb toen ik persweeén kreeg en niet kon wachten tot het hotel.

Hillegard :
Gisteravond moesten we ook nog ergens eten en aangezien het verkeer soms behoorlijk vast kan zitten en je geen idee hebt hoe lang het kan duren voordat je eten op tafel staat besloten we om maar naar Pizzahut ( ja die is er ook evenals de Mc Donalds) te gaan, was dicht bij het hotel dus gemakkelijk. Op zich niks mis mee ware het niet dat ze op een of andere manier het Amerikaanse concept van gastvrij zijn een beetje heel erg letterlijk hebben overgenomen, dus een serveerster die al klaar stond om je bestelling op te nemen voordat we überhaupt een menukaart hadden gezien, en bij alles wat we bestelden maar vragen of we er niks extra bij moesten, of we niet een grotere maat wilden bestellen, amper besteld of ze kwam langs om te vragen of we nog meer wilden drinken,terwijl de glazen nog niet leeg waren kortom het begon mij een heel klein beetje te irriteren, klein beetje maar hoor, tot ze al met de dessert kaart kwam terwijl wij nog aan de pizza zaten.
Toen heb ik in mijn beste Engels gevraagd of ze ons eens met rust wilde laten, dat we heel graag wouden eten zonder dat zij voortdurend bij ons aan tafel staat. Heel sneu voor degene die een toetje wou, want we hebben haar niet weer gezien :) ook niet bij de afrekening..., die zat vast boven te huilen.

Vandaag een relax dagje, morgen staat er ongetwijfeld veel indrukwekkends op het programma in deze stad naast de Ganges. (Mensen die baden aan de gaths (trappen) in het heilige water, crematies.. etc.

Dachten we om 12.00 uur met een oldtimer naar de Ayurvedic Massage te gaan, een soort van Indiase Morris, bleek hij bij navraag 11 jaar te zijn, jonger nog dan mijn Toyota Yaris!

Deze massage schijnt voor heel veel klachten helend te zijn. Zelf werd ik door twee mannen met kleine handjes maar krachtige vingers danig onder handen genomen ( ben nu geheel genezen van kwalen die ik nog niet kende) de drie dames waren minder tevreden over de bij hun door vrouwen vertoonde kunsten. Ik voelde me flink geolied en doorkneed.

Het is hier vochtig warm. Toen ik vanmorgen hier uit de airco bus stapte besloeg mijn bril.
Maar, prima kamer met prima stille airco. Dan is 18 graden echt fris, maar lekker bij te slapen. Het is wel een klap in je gezicht als je buiten komt.

Morgen om 5.00 uur met fiets taxi's naar de Ganges, oa met een boot.
Het beste wat een Indiër kan overkomen is gecremeerd worden bij de Ganges, de heilige rivier. Dan voldoe je aan alle elementen . Water, vuur, lucht en aarde. ( maar dat doen wij met ons cremeren toch ook? Tenminste als je ook uitgestrooid wordt bij/ in water)
Ze hopen dan in een volgend leven een beter leven te krijgen, Misschien houdt dat ze ook wel op de been.




  • 25 September 2013 - 23:27

    Fenny:

    Hoi allebei,
    ben weer bij met de reisverslagen en de foto''s, beide zeer kleurrijk en maken veel indruk. Mooi dat jullie nog zo genieten van de reis. Bij de " ratten" moet ik echt griezelen. Een slap aftreksel mag ik morgen zien bij Dungeon in Amsterdam, daar gaan we met 80 leerlingen en 4 docenten naartoe. ook een volle bus, maar dan anders. Hier alles goed, geniet er nog van. Groeten Fenny (en de mannen)

  • 26 September 2013 - 10:47

    Ariane:

    Vanuit een schoon en fris Aldskoat met een bakkie koffie binnen handbereik griezel en geniet ik van jullie verhalen. Ik kijk tijdens zo'n lees-sessie met andere ogen naar buiten en inhaleer de frisse lucht.
    Wat een belevenis!

  • 26 September 2013 - 16:14

    Syta:

    Hoi daar in het verre India. Wat ben ik blij dat jullie daar zitten en niet ikke. Hellup. Maar wat ik hier toch lees van jou Hillegard...... je kan het!!!! Wel zielig voor de serveerster maar toch. Geniet nog van jullie reis en vooral blijven schrijven. LEUK om het hier in Nederland te kunnen lezen :-) Dikke tuut en tot laterrrrrr

  • 27 September 2013 - 08:58

    Jenny:

    Hoi H.en H.
    Jaa..geweldig jullie belevenissen..India in een rugzak is geboren!!
    Dat wordt straks afkicken als de verhalen/ foto's niet meer op het scherm verschijnen...
    Een goeie eindsprint..alhoewel slakkentempo is misschien verstandiger...toegewenst!!
    Het is hier prachtig nazomer weer...dus de overgang is te doen!
    Grt. en nog een protte sjoch wille!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hillegard & Harm

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 31357

Voorgaande reizen:

28 September 2019 - 23 Oktober 2019

Rondreis in Latijns Amerika

05 Oktober 2018 - 05 November 2018

De rest zien van India

08 September 2013 - 29 September 2013

ff andere cultuur

06 Oktober 2012 - 02 November 2012

Het is weer zover

Landen bezocht: