Heilig - Reisverslag uit Pushkar, India van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu Heilig - Reisverslag uit Pushkar, India van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu

Heilig

Door: Harm & Hillegard

Blijf op de hoogte en volg Hillegard & Harm

20 September 2013 | India, Pushkar

Pushkar

We zijn gisteravond in Pushkar aangekomen. (Een tocht met vele vele gaten in de weg en verkeersdrempels)
Een heilige plaats rondom een meer. Er mag geen alcohol genuttigd mag worden (maar daar hebben we wel weer een oplossing voor).
Er komen hier veel pelgrims naar toe omdat hier de enigste brahma tempel staat, wat dat ook mag wezen.
Veel opdringerige kooplui, monniken die je een stip op je hoofd willen geven, of voor wat roepies al je zonden willen vergeven o.i.d. De kunst is ze te negeren. Dat lukt ons aardig.

Verder veel lokaal gedoe. Prachtige Indiërs, vrouwen zeer kleurrijk gekleed.

Mem, it waerd foar my te let om te face timen. Trije en en heal oere ferskil. Dan is it by us al 22.30 als it jimme 19.00 oere is. Ha it justerjoun probeart, mar it lukte net. Joun mar wer ris probearre om 19.00 oere ?

Wij weten denk ik ook al waarom er koeien rondlopen in de steden etc. Ze houden hier best wel koeien bij 'boerderijen' maar wat als ze niet meer productief zijn. Ze mogen hier niet naar de Rendac. Je mag ze niet doden omdat ze heilig zijn. Dus jaag je ze de straat maar op. Wel was er in de buurt van Jaisalmer een opvanghuis voor koeien, honden etc.

Je ziet hier geen vrouwen in de bediening... Wel in de bouw.. Vrouwen met zand, water of cement op hun hoofd, druk bezig met hun sari's voor wat het moge wezen op hun plek te houden. Dat zijn waarschijnlijk dan ook de 'onaanraakbaren' .

Inmiddels zijn we in de groene heuvels, weer eens wat anders dan de vlakke droge woestijn met struiken. Elke dag weer blij met mooi weer, warm, zon, hoewel het wel eens zweten is in de schaduw zonder dat je wat doet. Er gaan dan ook liters flessen met water door op een dag.

Nu ik dit schrijf zitten we op een rooftop midden in Pushkar, waar ze eindelijk eens echte (Italiaanse) koffie hebben, heerlijk, uitzicht op het meer met de trappen waar de pelgrims zich in baden. (Zie foto)
Ik heb het al van vóór de vakantie in de rug, ook leuk in de bus met al die gaten in het wegdek, maar we hebben hier net bij een plaatselijke apotheek diclofenac retard 100 mg kunnen scoren, 15 stuks voor een euro. Dat krijg je thuis alleen maar op recept..........

Ok, hier in Pushkar lopen wel enkele toeristen en verdwaalde hippies rond, verder zien we onderweg erg weinig toeristen en al helemaal geen toeristen bussen. Daarom zijn wij waarschijnlijk ook de bezienswaardigheid.

Het eten, blijft een feest. En de curry's houden de stoelgang goed op gang, soms een beetje te.
Je kijkt ook steeds bij de buren wat ze op hun bordje hebben en dan neem je dat zelf een volgende keer als het bevalt. Hillegard hier even ( of je proeft even van de buren) Weet je zeker of je het de volgende keer gaat bestellen, gisteravond in een restaurant gegeten waar maar liefst meer dan 200 vegetarisch gerechten op de kaart stonden, houd echter niet in dat die er allemaal zijn. 1 x heb ik 2 keer iets proberen te bestellen die er beide niet waren, bij mijn 3 keuze vonden ze het waarschijnlijk wel een beetje sneu om weer nee te moeten verkopen dat ze me maar wat hebben gegeven, hoogst verbaasd dat ik aangaf dat het niet was wat ik had besteld, lekker was het wel dus braaf mijn bordje leeg gemaakt.
Het is bijna onmogelijk foto's te maken van Indiërs die hier bij de trappen in het heilige meer baden (mag niet). Toch is het ons met wat inzoomen met de camera gelukt in een achteraf steegje.

Vanavond gaan we met een tuktuk 8 km verder naar een tempel op een berg waar een mooi uitzicht schijnt te zijn op Pushkar met meer bij zonsondergang.

Het hotel is weer eens top! (In Jodhpur was het wat behelpen! inclusief een rat in het restaurant gezien, is niet goed voor de eetlust) maar nu prima, met zwembad, dus daar gaan we vanmiddag eerst eens in vertoeven.

Hillegard & Harm

• 20 September 2013 - 19:19

Ariane:

Nog een week te gaan, nog een week de tijd om een tompouce te scoren want ja wat is een vakantie zonder tompouce. Het blijft een vermaak om je zoektocht te volgen en dat naast al die andere avonturen die jullie beleven. Gelukkig nog maar een week te gaan(hier spreekt even mijn eigen belang haha) Maar wat is het leuk om jullie te "volgen". tot gauw

• 20 September 2013 - 21:02

Mem:

Ja nog een week currie eten, en het gewone leven begint weer. Wat jullie nu beleven is toch wel heel bijzonder. Vanavond weer met de i pad voor me gezeten, het lukt maar niet afijn over een week zijn jullie weer terug. De hele middag bloembollen geplant op de buurt dit i.v.b met burendag. Leuk bij Pieter geweest maar die was niet thuis, probeer het wel eens weer. Verder geen nieuws, het wordt hier nazomerweer Morgen naar beetsterzwaag, dus fietsweer.groetjes en tot de volgende keer . Mem.