Warm! - Reisverslag uit Bīkāner, India van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu Warm! - Reisverslag uit Bīkāner, India van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu

Warm!

Door: Harm

Blijf op de hoogte en volg Hillegard & Harm

11 September 2013 | India, Bīkāner

Wanneer ik dit schrijf is het inmiddels woensdagmorgen en zijn we nog in shekhawati.

Maandagmiddag zijn we nog met de gids met tuktuks naar een of andere hindoeïstische tempel geweest. De rit daarheen en vandaan was voor ons natuurlijk even wennen. Met z'n drieën in een tuktuk, en dat scheurt dan van links naar rechts over de weg. Alsof het een wedstrijdje was. De chauffeur zal wel erg wijs met zijn tuktuk zijn denken we dan maar en wil hij geen ongelukken.
Bij de tempel naar ons starende mensen die vanwege hun geloof daar regelmatig een bezoekje brengen. Of is het vanwege de uitgebreide uitleg van onze gids in Indiaas Engels. Met en echt Indiaas accent.

Des avonds met de gids naar een leuk restaurant geweest, heerlijk gegeten. Ik kip in een of andere curry met naan, een soort van pannenkoekje. Het is de kunst alleen met de rechter hand een stukje van de naan te scheuren en daarmee je prutje op te eten. De linker hand hou je onder tafel, die gebruik je voor 'andere dingen'

Het is hier continue warm. Als je niks doet zweet je nog.

Gisterochtend om 8.30 uur vertrek. Files, files en nog een files. Op een tweebaans weg rijden er drie auto's, elkaar steeds weer afsnijdend en inhalen. Het belangrijkste onderdeel van de vervoermiddelen is hier de claxon. Kun je die vinden, dan kan je hier autorijden.

Uiteindelijk geraakten we buiten Delhi.
De wegen zijn ronduit slecht te noemen, veel gaten in de weg, zal wel van de moesson komen die net geweest is. Ook vele verkeersdrempels, die overigens prima rijdende chauffeur niet altijd op tijd door heeft.
Zoveel te zien onderweg. Dorpen waar we door heen rijden, kleurrijk, mensen die ook onderweg zijn, lopend, fietsend, tractors, vrachtauto's, bussen die overvol zijn.

Om vijf uur kwamen we uiteindelijk in shekhawati aan. Er was hier in vroeger tijden een belangrijke handels route. De rijke kooplui bouwden hier prachtige panden voor zichzelf, haveli's, aan de buitenkant bedekt met prachtige fresco's. Ons hotel is in zo' haveli.
De kamer is rijk ouderwets ingericht, met spiegels etc, zie foto, het gangetje naar de douche is amper 1,60 m hoog dus ik moest zittend op een krukje douchen. Hillegard heeft dat maar op een foto vastgelegd.

Gisteravond ook hier in het hotel gegeten, andere mogelijkheid was er niet. Was weer heerlijk! Had lamsvlees in een of andere curry met naan. Hillegard had kip met èèn of andere curry en naan.

Hillegard is vanmorgen om 7.00 uur met de rest op een fiets weggeweest. Kwam om negen uur hevig bezweet weer terug. De fietsen zijn natuurlijk niet wat wij gewend zijn.

Woensdag middag
Om 9.30 vertrokken op weg naar Bikaner waar we vanmiddag om 15.30 uur aankwamen. Een tocht met vele gaten in de weg, dus hotsend en botsend. ik heb een paar keer het plafond gevoeld.
Een landschap wat langzaam veranderd, steeds meer zand en duinen, we zitten in Bikaner in de buurt van Pakistan en de woestijn. (Morgenavond zonsondergang zien op de duinen)
Onderweg nog een grappige opstopping, iedereen probeert voor te dringen, van beide kanten en dan is de weg verstopt, en het lijkt wel of luxe auto's meer voorrang hebben dan ordinaire bussen etc.

Erg indrukwekkende cultuur die je onderweg ziet, moeilijk zomaar te omschrijven. Vrouwen die prachtige gekleurde sari's aan hebben, maar je ziet ook overal de schrijnende armoede. Tentenkampen, zeg maar stukjes zeil, en dat met die warmte.
Veel vuilnis.
Kortom een indrukwekkende reis.

Hillegard &Harm

• 11 September 2013 - 14:27

Ingrid:

Snappen ze wel hoe en wat met Harm zijn gebrek aan mustache?
    Of vinden mensen het sneu dat mama haar "man" geen snor heeft? Hihi

• 11 September 2013 - 21:31

Astrid:

Een hele andere wereld! Wij zitten hier gewoon aan het broodje ham! Lijkt me wel lekker, al die curry's.

• 11 September 2013 - 22:53

Silvia,het Zusje Van Hillegard:

Hallo Harm en Hillegard,lekker dat jullie nog zo warm hebben!De eerste sneeuw ligt al op de bergen aan de andere kant van het meer.Veel plezier nog

• 12 September 2013 - 13:15

Ariane:

Jeetjemina jullie vliegen ook van de ene emotie in de andere indruk enne toch ook weer heerlijke eetbeschrijvingen. Gelukkig sommige dingen veranderen niet ook al zit je daarginder. Ik ben blij dat ik het mag lezen en niet zelf hoef je ervaren, het was bij mij al misgegaan in het vliegtuig haha onee snik snik. En wat zijn wij dan een overgecultiveerd zooitje met onze roosters ed Hou jullie taai en geniet, dikke tut