Kneedbaar ...... - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu Kneedbaar ...... - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu

Kneedbaar ......

Door: Hillegard

Blijf op de hoogte en volg Hillegard & Harm

18 Oktober 2012 | Marokko, Aït Ben Haddou

Het is helemaal niet leuk, elke dag mooi weer stralende zon, s'avonds op het terras nog 30c, lekker eten en drinken, leuk gezelschap en we moeten nog 2 en een halve week, pffff wat kan het leven soms zwaar zijn. We blijven ons best doen.
Voor het geval reïncarnatie wel bestaat hebben we besloten dat in ons volgend leven ons wiegje hier niet hoeft te staan, maar gewoon maar in us Heitelan.

Maar even over tot de orde van de dag, we zitten nu in Ait Ben Haddou, een Kser, soort van vestigingsstadje maar dan op zijn Marokkaans, dus vervallen, half afgebroken maar wel heel mooi, deze Kser is nog vrij intact en word ook onderhouden door Hollywood hier is onder anderen een gedeelte van de Gladiator opgenomen.

Vandaag dus naar de top van de Kser gewandeld en ondertussen onze bovenbeen spieren getraind, was wel nodig om een beetje weer in evenwicht te komen na de binnen been spieren van de dromedaris tocht, vanmorgen nog spierpijn van.
Vanmorgen vroeg vertrokken om eerst nog langs de plaatselijke souk ( in dit geval soort van vrijdagsmarkt in Leeuwarden) was van alles en nog wat te koop, olijven, groente, fruit, sokken, onderbroeken, schoenen, alles soorten kruiden, zeep, huishoudelijke waar, schapen, koeien, kippen, kaftans noem maar op je kan het zo gek niet bedenken of het was te koop. Volgens een van de koopmannen was ik zo goed in het onderhandelen dat ik wel 3 kamelen moest opbrengen.

De tocht hierheen was door de Draa vallei en de hoogvlakte van de Anti Atlas bochtig met af en toe een Grand Canyon achting gevoel. De Draa vallei staat bekend om de dadels, deze schijnen het lekkerste te zijn, onderweg worden deze dus ook overal te koop aangeboden. Natuurlijk kwamen we ook nog een andere Kasba tegen waar o.a. De film Babel en the English patiënt is opgenomen, de Kaska's zijn ook al zijn ze in verval wel enorm fotogeniek.
Het landschap is droog en nog eens droog met af en toe een oase waar dan in 1 keer weer van alles groeit en bloeit, de huisjes zijn vaak gemaakt van leem en vallen dus helemaal niet op in het landschap.
De meeste mensen spreken vaak nog wel een aardig mondje Frans, niet dat het mij helpt wat ik versta en spreek het niet, maar Harm gelukkig wel, dus dat is altijd gemakkelijk, vind trouwens dat de Franse invloeden hier nog volop aanwezig zijn, s'morgens een croissant veel bladerdeeg gebak (waaronder mijn geliefde tompouce) en bijna overal is een lekker bakje koffie noir (espresso) of cappuccino, heet hier dan iets van nousnous, te koop.
Morgen gaan we op weg naar Marakkesh waar we 3 dagen zullen blijven. Ik ben wel heel benieuwd naar deze stad, Harm wat minder kan je toch zien dat ik uit de stad kom en Harm van het boerenland, maar dan kan die mooi zijn wasje doen, het stinkstokken gehalte is wel erg groot aan het worden.

Trouwens nog ff over onze dromedaris tocht, Harm zat als een volleerd ruiter te dromedaris maar ik had alleen losse handjes voor de foto, zag net in de spiegel dat ik op mijn bevallige derrière wel een mooi rood/blauw plek heb van die mooie rit.
Nu eens onder de douche we hebben eindelijk een hotel waar we genoeg licht hebben om te zien of we wel schoon zijn geworden, gister liep de slang van de airco uit in onze douche, dus elke keer weer natte voeten, denk dat dit het eerste hotel is waar slechts 1 lamp het niet doet.

Wat opvallend dat op maandag ineens gemeente ambtenaren berichtjes sturen,... Zei het zorgkonijn ;)

  • 18 Oktober 2012 - 15:11

    Fenny:

    Dag allebei,
    volgens mij is de stemming nog opperbest. Met die dromedaris moet wel een hele belevenis zijn geweest. Als je 's nachts buiten slaapt heb je dan geen last van kruipbeestjes en zo?
    Die 30 graden klinkt wel heel verleidelijk, wij komen weer een beetje bij van een fikse verkoudheid.
    Wat recepten van de tajine's of andere stoofpotjes zou wel heel leuk zijn.
    Heel veel plezier daar,
    groetjes van Fenny

  • 18 Oktober 2012 - 18:47

    Silvia,het Zusje Van Hillegard:

    Hallo Harm(al ken ik je niet) en Hillegard.Als laatstgenoemde al de moeite neemt om te schrijven,moet een mens toch een reactie geven. Zo te horen hebben jullie een fantastische tijd en mama vertelde me nog dat het een reuze gezellige groep is.Ik wens jullie nog een gezellige tijd en tot wederhorens.Wij beginnen morgen(vrijdag 19.)weer.P.S.ik was nog in Baar,niks!!!!!!

  • 18 Oktober 2012 - 18:47

    Silvia,het Zusje Van Hillegard:

    Hallo Harm(al ken ik je niet) en Hillegard.Als laatstgenoemde al de moeite neemt om te schrijven,moet een mens toch een reactie geven. Zo te horen hebben jullie een fantastische tijd en mama vertelde me nog dat het een reuze gezellige groep is.Ik wens jullie nog een gezellige tijd en tot wederhorens.Wij beginnen morgen(vrijdag 19.)weer.P.S.ik was nog in Baar,niks!!!!!!

  • 18 Oktober 2012 - 18:49

    Silvia,het Zusje Van Hillegard:

    Hallo Harm(al ken ik je niet) en Hillegard.Als laatstgenoemde al de moeite neemt om te schrijven,moet een mens toch een reactie geven. Zo te horen hebben jullie een fantastische tijd en mama vertelde me nog dat het een reuze gezellige groep is.Ik wens jullie nog een gezellige tijd en tot wederhorens.Wij beginnen morgen(vrijdag 19.)weer.P.S.ik was nog in Baar,niks!!!!!!

  • 18 Oktober 2012 - 22:05

    Jenny Aldeboarn:

    Hoi 'jongeluii'.het begon er op te lijken dromedaris/een hele grutte sânbak en s'nachts zien wat je misschien niet ziet..haha,,lijkt me inderdaad een mooie ervaring.Deed me wel iets denken aan het zitten op een olifant..Alie?...
    Nou, begrijp ik dat jullie allebei weer top fit zijn..houen zo...of is Watzma nou even onder zeil?
    Ik geniet van jullie...luxe-praet....heb het goed en houden zo!!
    Grt.Jenny

  • 19 Oktober 2012 - 09:17

    Tietsje Watzema:

    hoi harm en hillegard.
    wat een prachtig weer hebben jullie, hier valt het me op dat er niet eens meer over regen word gepraat.
    het is toch altijd hetzelfde.
    morgen komen mijn klussers weer, ze gaan een plafond in de bijkeuken maken.
    wat fijn die reacties .
    ik ga zo meteen op mijn drommedaris [fiets] naar durk hij was gister jarig,dat word dan weer gebak,
    grotere maat kleren toch maar niet weg doen!
    verder alles prima hier groeten van lykele hij geniet van jullie verslaggeving.
    nog noflike 11 dagen mem.

  • 19 Oktober 2012 - 21:30

    Astrid:

    Hé nicht,
    Leuk verhaaltje zo! Via bergen en dalen! Heb nooit begrepen dat je zo geanimeerd kon schrijven. Ik verwacht op de komende kerstkaart dan ook meer dan alleen groet Hillegard! Lijkt me wel een spierpijn vakantie. Enfin zo loop je de tompouce kilo´s er weer af. Ben benieuwd naar jullie volgend verslagje.
    Groet Astrid

  • 25 Oktober 2012 - 16:37

    Thea:

    He vakantiegangers,

    een groet vanuit Harlingen. Prachtig verslag. Heb het idee daar te zijn tijdens het lezen.
    Geniet er van.

    xxx Thea Jongema

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Aït Ben Haddou

Hillegard & Harm

Actief sinds 25 Sept. 2012
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 31393

Voorgaande reizen:

28 September 2019 - 23 Oktober 2019

Rondreis in Latijns Amerika

05 Oktober 2018 - 05 November 2018

De rest zien van India

08 September 2013 - 29 September 2013

ff andere cultuur

06 Oktober 2012 - 02 November 2012

Het is weer zover

Landen bezocht: