Bergen, bergen en nog eens bergen - Reisverslag uit Tafraut, Marokko van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu Bergen, bergen en nog eens bergen - Reisverslag uit Tafraut, Marokko van Hillegard & Harm - WaarBenJij.nu

Bergen, bergen en nog eens bergen

Door: Hillegard

Blijf op de hoogte en volg Hillegard & Harm

28 Oktober 2012 | Marokko, Tafraut

Nog steeds Tafraoute,

Vandaag met een deel van de groep met Jeeps nog meer de binnenlanden ingetrokken, bergen bergen en nog veel meer bergen, in verschillende kleuren, diktes en hoogtes, ontzettend mooi rotspartijen waarvan je denkt hoe is het mogelijk dat het allemaal blijft liggen, ik zou er niet tegen aan durven leunen, bang dat het hele blok naar beneden zou storten.
In een mooi leeg onbewoonbaar dorpje gewandeld, leek onbewoonbaar maar er bleken wel daadwerkelijk nog mensen te wonen, ook veel huizen stonden leeg en was dan ook niks meer dan een paar muren die nog overeind stonden. Komen we door een heel nauw steegje paste ik nu gelukkig net door, en voilà een hele mooie oude Moskee er kwam net een man uit en die zei kijk maar ff binnen, tenminste dat begrepen we, en hij maar gebaren waar we wel mochten kijken en lopen, bleek nog een mausoleum te zijn met een mooi plafond en er stonden een stuk of 12 graven in, nou ja eigenlijk leek het alsof er mensen lagen met een kleed erover, was wel een beetje vreemd soort van mausoleum, de meeste die we gezien hebben stond altijd een marmer graftombe. En het domste is dat er naast deze mooie Moskee een nieuwe word gebouwd in een dorp waar niet stromend water is, de dames zitten weer gezellig met elkaar de was te doen bij de waterpomp en moeten dan met de schone was nog nog een hele wandeling de bergen in om thuis te komen.

De dames zijn hier heel erg bedekt als ze ons zien lopen dan gaat bij de meesten de doek helemaal over het hoofd of in elk geval dat gedeelte van het hoofd wat wij dan zouden kunnen zien, bijna allemaal in het zwart, zo of en toe kom je een paar tegen die dan gedeeltelijk ook in het wit zijn. Wel is de plaatselijke bevolking erg aardig en voor de verandering kan je rustig langs de winkeltjes lopen zonder dat je binnen wordt getrokken.
Verder zijn we nog aan het wandelen geweest door een kloof, onze chauffeurs vond ons wandelen niet zo geslaagd en stonden een heel eind verder (lees ergens boven op een berg) op ons te wachten Harm en nog een paar zijn netjes gaan lopen, ik en nog en paar hebben een lift gekregen, zijn voorbij de jeeps gereden, bedekt onder mijn sjaal zodat ze ons niet konden zien en hebben we gedaan alsof we vanaf de rivierbedding omhoog zijn geklommen i.p.v. via de weg, ze snapten er niks van hoe we dat voor elkaar hebben gekregen.

Morgen gaan we naar Essaouira en dan breken echt de laatste dagen aan.

• 28 Oktober 2012 - 22:47

Alie:

Hallo Harm en Hillegard.
    Sportieeeef!!! Hollanders blijven gekke mensen, maar het blijven toeristen die geld in het laatje brengen, zie ik ze denken. Leuk om te lezen dat de hele conjunctuur stil ligt wanneer ze iets te vieren hebben. Traditie blijft ook belangrijk. Hier gaat alles zijn gangetje. Gister leuk feest gehad bij Thom en Michiel, nog voor Thom zijn verjaardag. Vandaag bij mijn moeder geweest. Ze is net 89 geworden en van plan om in ieder geval 90 te worden in haar eigen huis. Verder meldt het journaal dat er in Frankrijk en Oostenrijk al sneeuw ligt, dus jullie kunnen meteen door voor de wintersport, wanneer deze vakantie erop zit. In Nederland heeft het afgelopen nacht ook gevroren. De winterbanden kunnen er weer onder.
    Geniet dus nog maar even van de warmte daar. Misschien voor jou ook een idee Harm om wat van die olie (tegen de rimpeltjes) te gebruiken? Voor als je alles weer scherp kunt zien binnenkort!
    Groetjes en nog een fijne laatste week
    Alie en Peter

• 29 Oktober 2012 - 11:40

Sytske:

Zo te horen beleven jullie van alles en nog wat. Veel plezier de laatse daagjes..... oant laterrrrrr groetjes uit een koud en regenachtig Leeuwarden